CREST

INTRODUCTION

The North Caucasus is the most volatile region in

the Russian Federation and has been the setting
for violent conflicts including ethnic, religious and
separatist struggles.

The South Caucasus, comprised of the sovereign states
of Armenia, Azerbaijan, and Georgia is geopolitically
important to Russia as a southern corridor to the Middle
East, and is, in the Russian view, its ‘backyard’. Georgia
in particular, with its anti-Russian and pro-Western
stance has been a major flashpoint of contention between
Russia and NATO, with an open conflict occurring
between the two states in 2008.

Why is the Caucasus important, and what does the
Russian deployment of disinformation in the region tell
us? The fact that the North Caucasus and Georgia are
seen by the Kremlin as areas where it can use, and has
used, aggressive military force makes the disinformation
deployed there important to understand. In particular,
this Guide illustrates how Russia sees the use of strategic
influence in its own neighbourhood.

BESLAN

On 1 September 2004, armed Islamic militants occupied

a school in the town of Beslan in the Republic of North
Ossetia for three days, taking more than 1,100 hostages,
of which 777 were children. The hostage takers, guided
by North Caucasus insurgency leader Shamil Basaev,
demanded the recognition of Chechnya’s independence
and the withdrawal of Russian troops from Chechnya.

MARCH 2019

Russia and Disinformation:

The Case of the Caucasus

On the third day of the crisis, Russian security forces

stormed the school with tanks and incendiary weapons.
334 people were killed, including 318 hostages, of
which 186 were children.

From the beginning of the siege, the number of hostages
was deliberately underestimated by the authorities.
Television channels and government representatives
repeated that the number of hostages was 354, up until
the storming of the school building. This happened even
as higher numbers of hostages were reported by some
newspapers and Internet sources, as well as Beslan

residents on the ground.

From the outset of the hostage crisis, North Ossetia FSB
chief Valeri Andreev and others projected blame for the
attack on Chechen and international terrorists rather
than on the Ingush fighters many locals suspected. This
may have been to avoid the potential intensification of
inter-ethnic tensions between the Ingush and Ossetians.

The chairman of the Central Spiritual Board of Muslims,
a Kremlin controlled body, Mufti Ravil Gainutdin
also laid blame at the feet of ‘international terrorism
leaders.” At the same time, the authorities took measures



EXECUTIVE SUMMARY

to suppress any competing stories that would damage
the credibility of the government’s version of events.
A number of well-known journalists were prevented
from traveling to Beslan and after the storming of the
school, international journalists from Germany, the US,
and Georgia had their video footage seized by local
authorities.

THE 2008
GEORGIA-RUSSIA
WAR

The Russo-Georgian war, between Russia, Georgia, and

the Russia-supported self-proclaimed republic of South
Ossetia, legally a part of Georgia butde facto independent
took place in August 2008. At the time, relations between
Russia and Georgia had been worsening. On 1 August,
South Ossetian separatists began shelling Georgian
villages, with intermittent responses from Georgian
peacekeepers. The Georgian Army entered the conflict
zone in South Ossetia on 7 August and took control of
the capital of South Ossetia, Tskhinvali the same day.
Russian media sources inflated, or at the very least, did
not have any basis for the casualty figures, attributable
to Georgian assailants, but these figures were picked
up by Russian media and repeated, creating part of
the justification for intervention. Before the Georgian
military response, Russian troops mercenaries and
‘volunteers’ streamed into Abkhazia and South Ossetia:
this was followed by a land, air, and sea invasion of

Georgia on 8 August.

INFORMATION CONTROL

By disseminating television footage and daily interviews
with Russian military representatives, Russia was
able to control the flow of international information
by shaping the conversation and sharing the progress
of Russian military actions. A review of international
media during this time shows that Russian President
Dmitry Medvedev was perceived as less aggressive than
his Georgian counterpart, and a CNN poll conducting

during this period found 92 percent of respondents

believed Russia was justified for intervening

Suggesting some level of war planning, Russian state
media was ‘extremely well prepared to cover the
outbreak of armed conflict in Georgia’ with the main
TV channels quickly displaying ‘elaborate graphics’ and
‘news anchors’ adhering to particular pointing points
about the causes of the conflict. The Russian government
positioned Russian journalists in Tskhinvali, the capital
of the unrecognised Republic of South Ossetia before the
start of hostilities. The day before Georgia introduced
its troops into South Ossetia, there were already at
least forty-eight Russian journalists there, and only two
accredited foreign journalists.

CYBER ATTACKS

Cyber attacks included webpage defacements, denial of
service, and distributed denial of service on Georgian
government, media, and financial institutions. Overall,
citizens were denied access to 54 websites related to
communications, finance, and government leading to
some speculation about Russian complicity. The Russian
government denied the allegations that it was responsible
for the attacks. However, security researcher Greylogic
published a report which concluded that Russia’s
Foreign Military Intelligence Agency (GRU) and the
Federal Security Service (the FSB), not civil hackers,
were likely to have played a key role in coordinating and
organising the attacks. The Greylogic report concludes
that the evidence available strongly suggests GRU/FSB
planning and direction at a high level at the same time as
it relied on Nashi (a Kremlin-allied youth group) agents

as well as crowdsourcing to obfuscate their involvement.

RAMZAN
KADYROV AND
DIGITAL MEDIA

A look at Chechnya’s leader Ramzan Kadyrov and

his use of the internet provides a clear example of a

Russian political figure using the digital space for a



unique combination of disinformation and propaganda.
Ramzan Kadyrov is an avid user of social media, and
was previously best known for his Instagram account,
which had more than 3 million followers before it was
blocked in late 2017 as a result of US sanctions. He is
now on the Telegram messenger application, which was
recently blocked in Russia, but which Kadyrov defiantly

continues to use to disseminate his messages.

INFORMATION CONTROL

Kadyrov heavy-handedly controls information about the
Chechen Republic. All information given by Chechnya’s
television, radio, and online news outlets is censored
or self-censored to avoid retribution for criticising the
authorities. The last groups left to report truthfully
from the republic — independent journalists from other
parts of Russia (usually Moscow), and human rights
organisations, have been threatened and their work

impeded by the Chechen security services.

Human rights defenders who were previously numerous
in Chechnya have been repressed to the point of all but
stopping their work in the republic. After Memorial’s
Natalia Estemirova was murdered in 2009, the Chechen
government continued to intimidate and discredit the
organisation, and the Committee Against Torture’s
Mobile Group took over in Chechnya. By 2014,
however, the Mobile Group’s offices had been attacked
three times and set on fire and its staff was the target of
a smear campaign in the Chechen media. In June 2015,
a mob destroyed the office and seized documents related
to ongoing cases the Committee was in the process of
investigating. The Mobile Group ceased its permanent

residence in the republic in 2016.

Kadyrov is attempting to halt the diversification of
public debate in the republic, brought on by both human
rights workers and lawyers, but also by citizens on social
media. Kadyrov sees the digital space as a place people
can sidestep traditional media as a state-controlled
controlled entity that reports only the official viewpoint
of the state. While Kadyrov does not engage in Internet

shutdowns of networks as other authoritarian leaders

EXECUTIVE SUMMARY

have done his actions still represent those of a rational

autocratic actor whose primary goal is to stay in power.

CONCLUSION

What do these cases tell us? Firstly, this tells us that there
is no playbook by which the Russian authorities use for

disinformation campaigns. During the Beslan siege,
the disinformation was mostly reactive, highlighting
the unpreparedness of the Russian authorities and
constituting a series of responses to control the framing
of extremely fluid and unpredictable events as they
developed. In the aftermath of the school storming,
confronted with emerging discourses about the
incompetence of the Russian government’s handling of
the events, Putin blamed an international conspiracy,
and characterised Russia as a ‘besieged fortress’, which
served as justification for paring down on civil liberties

and strengthening censorship of media across Russia.

Secondly, these cases show that Russian disinformation
campaigns are not managed in a strictly top-down
manner. Rather, lower-ranking government officials can
voluntarily pick up and repeat the specific government
talking points, as do various actors in society such as the

media and bloggers.

Lastly, these cases tell us that different Russian
institutions are involved in each case of disinformation.
In Kadyrov’s case, you have a disinformation and
propaganda project that is completely separate from
the Kremlin, even as it is used to support the Kremlin
and Putin in particular. Thus, Kadyrov’s disinformation
project is one that can be said to be to primarily influence
Putin, to convince him of Kadyrov’s loyalty and
suitability for his post, and to show how the republic is
developing. Disinformation in the form of cyber attacks
is also almost always attributable to the GRU, which, for

example, had almost no role in the Beslan siege.

The Russian authorities often base their disinformation
on the masking of real identities (plausible deniability),
meaning that perpetrators can remain unidentified. A

similar process has been enabled by the emergence

3



EXECUTIVE SUMMARY

of computer technologies — as proxy servers, infected
computers, spyware and viruses are used to compromise
the online information space. Very similar principles
underpin aspects of disinformation as deployed physically,

in the North Caucasus, as this report demonstrated.

About this project
This research was funded via the Centre for Research
and Evidence on Security Threats as part of the Actors

and Narratives programme.

This brief is part of a series on Russia and
Disinformation. The full report, and the other three
reports and accompanying briefs in the series ('The Case
of the Caucasus', 'Maskirovka', and 'Institutions and
Actors',) can be found at www.crestresearch.ac.uk/tag/

russia-disinformation/

For more information about the project, please visit the
CREST website at www.crestresearch.ac.uk

4 ©2019 CREST, Creative Commons 4.0 BY-NC-SA licence.

©@OSO

19-021.01


https://crestresearch.ac.uk/projects/actors-and-narratives/
https://crestresearch.ac.uk/projects/actors-and-narratives/
http:// www.crestresearch.ac.uk/ 
http:// www.crestresearch.ac.uk/ 
http://www.crestresearch.ac.uk/

